Elitehockeyligaen
20
.
06
.
2023

Sparta kan si nei til sesongkortkjøpere: - Et luksusproblem

Sparta Sarpsborg har allerede solgt ut godt over halvparten av sitteplassene til sesongkortinnehavere - nå risikerer eventuelle nølere å få nei.

Foto: Bjørn-Christian Roksvåg, nitten.no

Sparta Sarpsborg har nemlig bestemt at de setter en øvre grense på salg av sesongkort. Når 70 prosent av sitteplassene er fylt opp, stoppes sesongkortsalget.

- Av ulike grunner er det ikke alle som har mulighet til eller ønsker å kjøpe sesongkort. Vi ønsker at også disse skal få mulighet til å få en sitteplass på våre kamper og ønsker at det skal være tilgjengelige plasser på alle kamper, sier Tina Scott, privatmarkeds- og medieansvarlig hos Sparta Sarpsborg til nitten.no.

I helgen meldte Sparta at de hadde solgt sesongkort på 1123 av de totalt 1907 sitteplassene i Sparta Amfi.

Nærmer seg 70

Det betyr at 58,89 prosent av plassene er opptatt. Ved 70 prosent, er det stopp.

- Det er det som blir konsekvensen dersom folk kaster seg på gjennom sommeren. Et luksusproblem for oss, sier Scott.

- Men det er reelt at det faktisk kan skje nå?

- Ja, for all del. Det er ikke så stor økning som skal til, faktisk. Vi snakker vel i underkant av 200 sesongkort. Og det kan fort skje dersom vi gjør en god nok jobb.

Fra 2011 til 2019 opplevde Sparta en negativ utvikling i sesongkortsalget. Siden har klubben klart å snu trenden og øke salget med 20 prosent hvert år til tross for pandemien.

- Det er vi veldig stolt av og veldig godt fornøyde med. Nå er vi ganske likt der vi endte opp i fjor og det er fortsatt tre måneder til seriestart. Vi går for 20 prosent økning igjen, sier Scott som i fjor solgte i underkant av 1500 sesongkort.

Og for ordens skyld: Det er rikelig med ståplasser i Sparta Amfi for dem som eventuelt ikke får sikret seg fast sete.

Kampanje

Sparta Sarpsborg har denne våren gitt supporterne ti gode grunner til å kjøpe sesongkort gjennom en kampanje i sosiale medier.

Og en av grunnene som oppgis er at både laget og klubben får økt og forutsigbarhet og større handlekraft dersom setene i hallen fylles opp.

- Supporterne er en av våre største samarbeidspartnere. De legger grunnlaget for hva vi kan gjøre i løpet av sesongen. Som Sjur Robert Nilsen også har sagt vil et godt salg fortelle oss hvilke penger vi har å bruke. Det vil gjenspeile seg i arrangement, supportershopen, hvem som er på isen og så videre. Vi ønsker å bli en mer profesjonell klubb, men det koster penger. Sesongkortsalg er kjempeviktig for det er så forutsigbare inntekter, sier Scott.

Sarpingene hadde i fjor et snitt på 2175 tilskuere på sine hjemmekamper i seriespillet. Det er fjerde best i ligaen bak mesterne fra Stavanger, Storhamar og Vålerenga som satte rekord med et snitt på 3054.

- Sarpingene er lojale! Økningen hos oss skyldes nok en kombinasjon av flere ting. Vi har gjort en god jobb på kontoret, vi har lokale spillere folk kjenner igjen fra nabolaget, godt arrangement, gode resultater, lokal trener og en lokalt forankret klubb. Det setter folk pris på.

Kampens beste spillere

No items found.
No items found.
No items found.