Øker budsjettet - signerer ny hovedsponsor: - Viser at vi er attraktive
Nyopprykkede Nidaros øker budsjettet med 4,5 millioner og signerer torsdag en stor hovedsponsoravtale verdt minst 500.000 kroner i året.
Foto med tillatelse: Daniel Andersen
- Det er viktig å få en hovedpartner på plass. Dette viser også andre i næringslivet at vi er attraktive som klubb.
Det sier Daniel Björnberg, salgs- og markedssjef i Nidaros Hockey, til nitten.no. Torsdag ettermiddag presenterte han den store sponsoravtalen på en pressekonferanse i Trondheim.
- Det er viktig for regionen å kunne etablere trøndersk hockey i EHL igjen, kommenterer Björnberg.
Daglig leder Kenneth Madsø kommenterer ingen konkret sum på avtalen med laksegiganten SalMar, men røper at en hovedpartner-avtale med Trondheims ferske EHL-klubb ligger på 500.000 kroner eller mer.
Øker budsjettet
For kun få år siden hadde Nidaros Hockey et budsjett på kun 2,5 millioner kroner.
Forrige sesong var tallet åtte millioner, men etter opprykket til EHL øker trønderne til 12,5 millioner. Det er likevel ingen automatikk i at sportsavdelingen får endrerde forutsetninger.

- De største utgiftspostene våre er dommere og reise. Hvis vi kunne brukt de pengene på sport, hadde det virkelig monnet, men vi ligger der vi ligger i landet og har større kostnader knyttet til det, sier Madsø.
Han mener Nidaros betalte rundt 300.000 kroner i dommerregninger i 1. divisjon forrige sesong. Nå er det ventet at det tallet øker til 1,2 millioner samtidig som Nidaros setter av minst to millioner til reise.
Tøff konkurranse
Daniel Björnberg har tidligere jobbet i Sparta Sarpsborg-organisasjonen og ble ansatt i Nidaros for to år siden.
Selv om konkurransene om sponsorkronene i Trondheim er stor, merker salgs- og markedssjefen at næringslivet i byen er nysgjerrige på den nyopprykkede klubben og ønsker et EHL-lag i Trondheim.
- Trondheim er en stor idrettsby. Det er positivt at næringslivet ønsker seg et EHL-lag, men vi skal også øke en del på markedssiden for å dekke opp for de økte kostnadene. Det har vært viktig for oss å budsjettere nøkternt de siste årene. I hockey og idrett er det små marginer, sier Björnberg.
Nidaros har begrensede muligheter for å legge ytterligere til rette for sponsorene i slitne Leangen Arena, men forsøker å legge til rette for enkelte oppgraderinger.
- Vi har en gammel arena og må jobbe ut fra de forutsetningene vi har. Vi forsøker å ta noen steg og legge til rette for publikum og næringsliv slik at de får en positiv opplevelse. Det blir spennende å få Storhamar, Oilers, Sparta og disse lagene på besøk.