Bekrefter at ligaen skifter navn: - Et tydelig mål om å doble interessen
Norsk ishockeys øverste divisjon for herrer skifter navn neste sesong og har ambisjoner om å øke interessen rundt produktet betraktelig de neste årene.
Foto: Bjørn-Christian Roksvåg, nitten.no
Allerede for to uker siden kunne nitten.no erfare at Fjordkraft forsvinner etter tre sesonger som ligasponsor for øverste nivå på herresiden.
Nå bekrefter Elitehockey AS navneendring og sponsorjakt i en pressemelding.
- Dette er kjempemulighet for en ny sponsor til å knytte merkevaren sin til en sport som skaper stort engasjement og gode verdier. Klubbene har en viktig rolle i lokalsamfunnet, kanskje særlig med tanke på inkludering. En langsiktig TV-avtale med TV 2 er på plass, og nye haller og nye planlagte live-produkter kommer til å gi en enda bedre opplevelse for publikum både på TV og i hall, sier daglig leder Cato Cocozza.
Doble interessen?
I sosiale medier har hockeyfansen de siste ukene diskutert hva som kan bli ligaens nye navn med både kreative og mindre gode forslag.
- Fjordkraft-ligaen har gitt oss synlighet gjennom logo-eksponering og et stort antall «mentions» i sosiale- og redaksjonelle medier. I september 2022 hadde Fjordkraft-ligaen nådd en kjennskap på 22 prosent, ifølge Sponsor Insights, sier Janette Bjorøy, markedsdirektør i Fjordkraft, i pressemeldingen.
Strømselskapet begrunner avgjørelsen med endring i sponsorstrategien samt kostnadsreduksjon.
Cocozza ser store muligheter videre for landets nest største publikumsidrett og har allerede iverksatt flere tiltak man håper skal bidra til å øke interessen rundt ligaen allerede i løpet av kort tid.
- Vi i forbundet og klubbene har et tydelig mål om å doble interessen innen få år, og flere felles prosjekter er allerede etablert. Norge får muligens VM i 2028, noe som sikkert vil bidra til økt interesse, sier Cocozza.
Fem millioner i året
I oktober 2020 presenterte Norges Ishockeyforbund og Norsk Topphockey Fjordkraft som ny ligasponsor for øverste nivå på herresiden. Ligasponsoravtalen skal ha hatt en verdi på over fem millioner kroner i året.
Øverste nivå på herresiden var lenge kjent som Get-ligaen. VG har tidligere skrevet at bredbåndleverandøren har sponset norsk ishockey siden 2004, og at de i 2015 inngikk en femårsavtale med Norsk Topphockey verdt rundt fem millioner i året.
Øverste nivå for damer har de siste to sesongen båret navnet Bambusa-ligaen. Den historiske avtalen med ble presentert høsten 2021 med varighet på to sesonger.
- Det å få et liganavn på eliteserien for kvinner vil bety enormt mye, og er et viktig steg på veien for likestilling i idretten vår. Norges Ishockeyforbund har tydelige ambisjoner på vegne av jente- og kvinnehockeyen, og dette er en svært viktig sponsorsignering for norsk ishockey, sa ishockeypresident Tage Pettersen da avtalen ble presentert.