«Superfredag»-suksess på TV: - Regelrett en knockout!
Kritikk fra Storhamar-leiren og sjeldent få tilskuere i DNB Arena, men konseptet «Superfredag» ga gode tall hos TV 2 og kan ha kommet for å bli.
Foto: Bjørn-Christian Roksvåg, nitten.no
- Totalt sett er vi rimelig fornøyde om vi ser hele runden under ett. Deler vi den opp per kamp skulle vi veldig gjerne hatt større engasjement i enkelte kamper, men vi får evaluere med klubbene før vi trekker den endelige konklusjonen.
Det sier Thomas Hallem Kristiansen, kommersiell leder i Norsk Topphockey, til nitten.no. Han sitter på kontoret sammen med Cato Cocozza, daglig leder i Elitehockey AS, og kikker på tilskuertallene fra fredagens runde.
- Jeg opplever «Superfredag» som et felles løft der både TV, klubber og liga bidrar rundt kampene. Det er gøy at et konsept man har startet har vært en suksess. Mye omdiskutert og omtalt, ja, men vi opplever det som en litt annerledes runde som bryter litt mønsteret i terminlisten, sier Cocozza til nitten.no.
655 mennesker så Narvik feie over Nidaros, kun 403 personer var tilstede i Lørenskog ishall, 1498 var tilskuertallet i Fredrikstad der Sparta Sarpsborg avgjorde Østfold-derbyet mens hele 3805 personer så toppkampen i Asker.
Runde for å engasjere
3097 er tilskuertallet fra kampen mellom Stavanger Oilers og Lillehammer, men Oilers anslår selv i RA Stavanger at 20 prosent av sesongkortholderne ble hjemme.
Kristiansen forteller at målet for den kommersielle satsingen var å sette opp en runde som ville engasjere flest mulig.

- 1500 tilskuere hos Stjernen er skuffende, det samme kan sies om 400 i Lørenskog ishall. Så får vi evaluere skikkelig med disse klubbene og se om det er konseptet i seg selv som feiler eller om det er andre årsaker.
Halloween-feiring kan ha sørget for at flere ikke fikk prioritert å dra på kamp fredag, men toppkampen hos Frisk Asker var utsolgt flere dager i forveien - også med dropp først klokken 20:30.
- Den skapte mye engasjement og ble også en kamp som tiltrakk seg veldig mange seere på TV 2, sier Kristiansen.
Gode TV-tall
TV 2 hadde sending fra 17:45 til nærmere midnatt fredag på et tidspunkt med lite annen aktiv idrett å konkurrere med.
Jonas Bariås, teamleder for hockeysatsingen hos rettighetshaveren, forteller at TV 2 Play-tallene er konfidensielle, men kan likevel røpe 25 prosent flere seere fredag enn kampene lørdag og søndag til sammen.
- Det ble regelrett en knockout i favør «Superfredag» på våre flater denne helgen, sier Bariås til nitten.no.
Han forteller at Stjernen - Sparta hadde 11.000 seere i snitt og 22.000 på det meste og Frisk Asker - Vålerenga 17.000 seere i snitt med en topp på 25.000.
- Vi er veldig positive til at EHL våger å prøve ulike konsepter, og at ikke hamsterhjulet ruller videre hvert eneste år. Det er gøy at det skjer litt nye ting. Totalt sett var det en fin helg med mange underholdende kamper, og det er det soleklart viktigste for interessen rundt ligaen. Det har vært en knallsterk høst der interessen for hockey på TV 2 øker - for femte året på rad, sier Bariås.

- Det var sterke tall denne runden. Også må jeg skryte av de lagene og spillerne som har kjørt dobbelkamp og kanskje hatt en litt tøffere helg. Det virker som de har håndtert dette på en god måte, sier Cocozza.
Thomas H. Kristiansen legger til at det er klubbene selv som er med på å bestemme om «Superfredag» skal gjennomføres eller ikke. Fredag 30. januar spilles neste runde.
Kritisk Thoresen
Storhamar-trener Petter Thoresen sier til Hamar Arbeiderblad at han liker tiltaket, men mener topplagene burde møte hverandre - om ikke fredag så hvert fall lørdag.
- Så er det viktig at vi ser det store bilde. Jeg registrerer Petter sin tilbakemelding, men spør vi Frisk Asker så får man nok et annet svar. Samme var det i fjor; noen klubber veldig fornøyd, mens andre mindre fornøyd. Men det handler nok mer om hvem man møter enn konseptet «Superfredag» i seg selv, sier Kristiansen og fortsetter:
- Jeg tror det er veldig viktig at vi i norsk ishockey tør å åpne nye dører, om det er «Superfredag», Hockey Pride eller andre konsepter. Vi er Norges nest største publikumsidrett og har like mange unike seere på TV som Obos-ligaen. Og vi tror fortsatt det er et stort potensialt for idretten vår. Ved å tenke nytt håper vi å trekke til oss ande flere.

I Sverige forsøkte man seg med fire fredagsrunder for fire år siden. Denne sesongen er man oppe i ti runder.
- Så er det ikke slik at vi kan ta blåkopi av hvordan de gjør det der, hvor interessen er noe større enn her hos oss, men jeg tror det er viktig at vi tenker nytt og tør å prøve. Vår opplevelse er at klubbene står bak konseptet, så tar det ofte litt tid før et nytt konsept setter seg, sier Kristiansen.
I hallene opplever flere av klubbene økt inntjening og. Sparta Sarpsborg rapporterte om omsetningsrekord under «Superfredag» høsten 2024.
- Oilers måtte vise til semifinale mot VIF for å ha samme omsetningstall som under «Superfredag». Konseptet har også en kommersiell aktør med seg på laget - Taxifix eier rundene og er med på å gi ligaen inntekter.




