Sponsornavnet kan forsvinne: - Noe vi må tenke på
Fjordkraft-ligaen er historie. Dersom man ikke finner en passende erstatter for strømselskapet, kan den øverste divisjonen for herrer ende opp uten sponsornavn.
Foto: Bjørn-Christian Roksvåg, nitten.no
Drøye to måneder før seriestart er det uklart hvilken liga landets ti beste herrelag kan ønske velkommen til neste sesong.
Etter at det ble klart at Fjordkraft forsvinner som ligasponsor, har hockeyfansen diskutert hva som kan bli divisjonens nye navn med både kreative og mindre gode forslag. Kanskje får ingen av dem rett.
- Kanskje vi skal gjøre ligaen uavhengig av en sponsor for å kunne beholde et egennavn. Det er noe vi må tenke på, sier ishockeypresident Tage Pettersen til nitten.no.
- Har dere i så fall et navn klart?
- Nei, foreløpig er det «Eliteserien» så får vi se om det kommer et mer treffende brand på det.
Satte vekk oppdraget
Norges Fotballforbund gjorde nettopp dette da «Tippeligaen» forsvant etter 2016-sesongen. Siden har man dyrket «Eliteserien» som egennavn og merkevare med fast logo og kjente farger.
Tage Pettersen forteller at det er et eksternt firma som jobber med å se på mulighetene for å finne en erstatter for strømselskapet Fjordkraft.
- Vi har satt bort oppdraget slik vi også gjorde med TV 2-avtalen i sin tid og også da Fjordkraft kom inn, men det er sånn der at det er ingen status på arbeidet før de plutselig har en status, sier ishockeypresidenten.
Ifølge Pettersen har hverken Norges Ishockeyforbund, Norsk Topphockey eller Elitehockey AS budsjettert med inntekter fra et eventuelt ligasponsorat kommende sesong.
- Vi har ikke tatt høyde for det, og derfor vil en eventuell avtale være et pluss. Vi vet ikke om det kommer til å løse seg. Sammen med nesten alle andre særforbund opplever vi at markedsarbeidet er vanskeligere enn tidligere. Det er en del av virkeligheten.
Fem millioner i året
I oktober 2020 presenterte Norges Ishockeyforbund og Norsk Topphockey Fjordkraft som ny ligasponsor for øverste nivå på herresiden. Ligasponsoravtalen skal ha hatt en verdi på over fem millioner kroner i året.
Øverste nivå på herresiden var lenge kjent som Get-ligaen. VG har tidligere skrevet at bredbåndleverandøren har sponset norsk ishockey siden 2004, og at de i 2015 inngikk en femårsavtale med Norsk Topphockey verdt rundt fem millioner i året.
Da det ble kjent at Fjordkraft trekker seg ut som ligasponsor, uttalte Cato Cocozza, daglig leder i Elitehockey AS, følgende i en pressemelding:
- Dette er kjempemulighet for en ny sponsor til å knytte merkevaren sin til en sport som skaper stort engasjement og gode verdier. Klubbene har en viktig rolle i lokalsamfunnet, kanskje særlig med tanke på inkludering. En langsiktig TV-avtale med TV 2 er på plass, og nye haller og nye planlagte live-produkter kommer til å gi en enda bedre opplevelse for publikum både på TV og i hall.
Cocozza ser store muligheter videre for landets nest største publikumsidrett og har allerede iverksatt flere tiltak man håper skal bidra til å øke interessen rundt ligaen allerede i løpet av kort tid.
- Vi i forbundet og klubbene har et tydelig mål om å doble interessen innen få år.