EHL-suksess også for TV 2: - Tidenes sterkeste hockeymåned
Seertallene hos EHL-rettighetshaver TV 2 viser grønne piler på alle parametere.
Foto: Bjørn-Christian Roksvåg, nitten.no
- Vi har nettopp lagt bak oss tidenes sterkeste hockeymåned på TV 2, sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2 i en pressemelding sendt nitten.no.
Interessen for norsk ishockey er stor både på arenaene og hos rettighetshaveren denne høsten.
Kun dager etter at nitten.no kunne rapportere om en publikumsøkning på hele 22 prosent sammenlignet med seriestarten i fjor, melder TV 2 om vekst også i antall seere.
- Det har vært en forrykende start på hockeysesongen i Norge. Seertallene hos TV 2 viser grønne piler på alle parametere, skriver kanalen i pressemeldingen.
87 prosent økning
Sammenlignet med seertallene fra innledningen av forrige sesong, melder rettighetshaveren nå om:
* Gjennomsnittlig rating (total screen rating) på kampene har økt fra 5100 til 8300 seere (uten Hockey Classic på TV 2 Direkte).
* Unike brukere på TV 2 Play som har sett EHL og Bambusa-ligaen på TV 2 Play har økt med 34 prosent.
* Unike brukere på TV 2 Play som har sett Bambusa-ligaen har økt med 87 prosent.
- Veksten i antall seere for de ulike kampene er fantastisk og vi er spesielt glade for at kvinnehockeyen vokser som den gjør, sier Jansen Hagen.
- Når vi i tillegg ser at publikumstilstrømningen i hallene er større en på lenge, bidrar dette til å gi oss en enda bedre seeropplevelse. Vi gleder oss virkelig til sesongen videre.
I desember 2020 meldte Norges Ishockeyforbund at de sammen med Norsk Topphockey hadde inngått en ny tirårsavtale med TV 2 vedrørende visningsrett av både elite- og breddekamper frem til 2030.
Over 2000 tilskuere i snitt
Inn i EHL-pausen, og foran tirsdagens møte mellom Sparta Sarpsborg og Stjernen, hadde 157.185 tilskuere besøkt de første 76 kampene mot 128.709 på tilsvarende tid forrige sesong - en økning på hele 22,1 prosent.
- Klubbene skal ha mye av æren for dette. Det jobbes godt med show og underholdning rundt omkring. Folk gleder seg til intro, starten av matchene og alt som skjer i hallene, saThomas Hallem Kristiansen, kommersiell leder i Norsk Topphockey, til nitten.no før helgen.
Forrige sesong var publikumssnittet i det som da het Fjordkraft-ligaen totalt sett på 1865. Det ga da en økning på over 250 tilskuere per match målt opp mot forrige sammenlignbare sesong i 2019/2020.
Nå er ligasnittet på pene 2058.