Disse klubbene er størst på sosiale medier: - Jobbet bevisst over tid
Stavanger Oilers er SoMe-kongene i Fjordkraft-ligaen med over 50.000 følgere fordelt på de tre mest populære plattformene. Bakfra truer Vålerengas Instagram-gutter.
Skjermdump: Stavanger Oilers' Twitter-profil
- Vi har en solid base på Facebook. Her bidrar også flere grupper i miljøet rundt klubben til informasjonsflyt og interaksjon. På Twitter og Instagram har vi imidlertid et klart vekstpotensial. Så ønsker vi å komme i gang med en mer strategisk bruk av LinkedIn - ikke minst som et B2B-verktøy.
Det sier Kjetil Garvik, informasjons- og samfunnskontakt i Stavanger Oilers med ansvar for Oilers-TV, klubbens hjemmeside og delaktig i sosiale medier-arbeidet.
Med drøye 52.500 følgere fordelt på Facebook, Twitter og Instagram er Oilers størst av klubbene i Fjordkraft-ligaen. På Facebook har Oilers rundt 8500 likes flere enn toer Storhamar, mens Instagram-listen toppes av Vålerenga som er nummer to totalt med snaue 49.000 følgere.
Tett i toppen
Storhamar følger på tredjeplass før det er et solid hopp ned til Frisk Asker, Lillehammer, Sparta og Stjernen. Det er verdt å merke seg at en rekke personer følger klubbene på to eller samtlige plattformer.
- Vi har jobbet bevisst med dette over tid med resultatmål på så vel kortere som lengre sikt. De siste årene har også en av våre medarbeidere hatt et overordnet ansvar nettopp for de ulike SoMe-kanalene. Hun har nylig gått over i ny jobb, og vi lyser derfor ut en ledig stilling hvor blant annet de sosiale mediene er et sentralt arbeidsområde, forteller Garvik.
SoMe-kongene i vest mener det er sunt med konkurranse både på og utenfor isen. Det er derfor et klart mål for Oilers å ta igjen både Vålerenga og Storhamar når det kommer til popularitet på Instagram.
- Det inspirerer oss til å tenke nytt og kreativt. Det viktigste er likevel innhold og kvalitet. Vi har for eksempel masse å gå på når det kommer til samhandling mellom våre sosiale medier, vårt offisielle nettsted og Oilers-TV. Å finne kreative måter å inkludere spillerne (også juniorer og damer) og bredden i Oilers-familien er også spennende arbeid som strengt tatt er viktigere enn å være størst i ligaen, sier Garvik.
Store i Sverige
Ser vi til Sverige og SHL har Frölunda 278.509 følgere fordelt på 132.182 på Facebook, 89.700 på Instagram og 56.627 på Twitter.
Rosenborg Ballklub fra fotballen Eliteserie har 226.923 likes bare på Facebook, 56.858 følgere på Twitter og 71.100 på Instagram. Det gir en total på meget pene 354.881.
Her er listen over klubbene i Fjordkraft-ligaen:
Stavanger Oilers - 52.540
Facebook: 29.067
Twitter: 7.873
Instagram: 15.600
Vålerenga - 48.831
Facebook: 19.976
Twitter: 7.655
Instagram: 21.200
Storhamar - 43.998
Facebook: 20.418
Twitter: 6.380
Instagram: 17.200
Frisk Asker - 18.554
Facebook: 9.145
Twitter: 2.815
Instagram: 6.594
Lillehammer - 18.277
Facebook: 8.669
Twitter: 3.255
Instagram: 6.353
Sparta - 15.659
Facebook: 8.066
Twitter: 1.828
Instagram: 5.765
Stjernen - 14.404
Facebook: 7.875
Twitter: 2.294
Instagram: 4.235
Manglerud Star - 8.419
Facebook: 2.960
Twitter: 1.771
Instagram: 3.688
Ringerike - 7.062
Facebook: 3.664
Twitter: 756
Instagram: 2.642
Grüner - 4.685
Facebook: 1.596
Twitter: 1.578
Instagram: 1.511
* På Facebook har vi tatt utgangspunktet i antall følgere. Instagram opererer med runde tall på de største profilene hos bildedelingstjenesten. Hos klubbene som opererer med flere kontoer, har vi brukt tallene fra kontoen tilknyttet A-laget. Tallene er fra onsdag kveld.
Facebook:
Stavanger Oilers 29.067
Storhamar 20.418
Vålerenga 19.976
Frisk Asker 9.145
Lillehammer 8.669
Sparta 8.066
Stjernen 7.875
Ringerike 3.664
Manglerud Star 2.960
Grüner 1.596
Twitter:
Stavanger Oilers 7.873
Vålerenga 7.655
Storhamar 6.380
Lillehammer 3.255
Frisk Asker 2.815
Stjernen 2.294
Sparta 1.828
Manglerud Star 1.771
Grüner 1.578
Ringerike 756
Instagram:
Vålerenga 21.200
Storhamar 17.200
Stavanger Oilers 15.600
Frisk Asker 6.594
Lillehammer 6.353
Sparta 5.765
Stjernen 4.235
Manglerud Star 3.688
Ringerike 2.642
Grüner 1.511