EHLs Pride Week engasjerer: - Idretten har ikke vært flinke nok
Pride Week har et mål om at mellom 10 og 20 prosent av de som drar på EHL-kamp denne uken aldri har vært på hockeykamp før.
Foto med tillatelse: ExoMedia AS
Dersom du er en av tilskuerne under toppkampen i CC Amfi tirsdag kveld, eller følger oppgjøret hos TV 2, vil du raskt se at dette arrangementet skiller seg ut fra alle andre EHL-kamper.
- Vi skal fargelegge arenaene og lage fest med kjærlighet som tema. Det handler om at vi skal stå sammen i kampen, sier Thomas Hallem Kristiansen, kommersiell leder i Norsk Topphockey, til nitten.no.
Sammen med kollega Cato Cocozza har han jobbet tett med den svenske SHL-organsisasjonen som har god erfaring med å arrangere Pride Week med fokus på integrering, mangfold og toleranse.
Fra tirsdag og ut uken vil alle EHL-, Bambusa-liga-lag og dommere ikle seg spesiallagde Pride-drakter uten reklame. CC Amfi vil bli annet bli dekorert med flere hundre Pride-flagg.
- Vi har en liten målsetting om at mellom 10 og 20 prosent av dem som møter opp denne uken aldri har vært på kamp før. Vi håper også at de som pleier å gå på kampene føler dette er noe litt annerledes og gøy, og at de får en opplevelse av at det handler om inkludering og mangfold.
Positiv respons
Pride Week er en av de store satsingene rundt Elitehockeyligaen denne sesongen og skal videreføres også de to neste årene - minst. Kristiansen opplever tilbakemeldingene så langt som overraskende positive.
- Næringslivet har vært gode en stund, men idretten og ishockeyen har ikke vært flinke nok til å engasjere seg i inkludering og mangfold-arbeidet. Gjennom samtalene med SHL har vi blitt forberedt på at det kan komme reaksjoner, negativitet og oppmerksomhet rundt at man kan mene vi blander idrett og politikk, selv om vi ikke føler vi gjør det. Vi tar ikke noe politisk standpunkt, men sier alle er hjertelig velkomne i ishallene uansett hvem du er og hvem du elsker, sier Kristiansen.
- Når noe får mye oppmerksomhet, ønsker også de negative sidene å bli hørt, men vi har ikke opplevd så mye negativt som vi kanskje var forberedt på. Klubbene har fått kursing i hvordan de eventuelt skal svare og ikke svare, og de gangene det har vært noen kommentarer, har den interne justisen håndtert det selv. Jeg er positivt overrasket, egentlig, sier Kristiansen.
- Moro at dere ser ut til å lykkes på første forsøk?
- Ishockeyen står samlet om ett felles budskap. Det har ikke skjedd før. Det har vært et kjempeengasjement fra klubbene selv som lager fest på hver sin arena. Når vi når ut til både Dagsnytt 18 og Supernytt på NRK, sier det mye om hvor viktig budskapet er.
Klubbene kurses
Spillere, trenere og ledere i EHL har i vinter vært gjennom kurs med Rosa Kompetanse - et motiverende og bevisstgjørende kurs om kjønn, seksualitet, identitet og normer.
- Nøkkelen var at vi begynte med kompetanseheving og fikk med en hel organisasjon. Dette kan være et tema som er vanskelig å snakke om. Mange er redde for å si noe galt, men med kursing blir man tryggere i terminologien, sier Kristiansen.
Alle de spesiallagde draktene som benyttes denne uken, skal auksjoneres bort i etterkant der 50 prosent av inntektene går til inkluderingsarbeidet. Oilers ønsker å støtte Stavanger Pride mens Frisk Asker ønsker å gi midlene til Rosa Kompetanse.
- Vi klarer å engasjere. Frisk Asker har slitt med å dra mye publikum mot Stjernen, men nå med flere dager igjen til kamp er det solgt over 2100 billetter. På Vålerenga - Lillehammer kan det fort bli rundt 3000. Veldig gledelig, sier Norsk Topphockeys kommersielle leder.