Elitehockeyligaen
14
.
11
.
2025

Økte sponsorinntektene med 16 prosent: - Svært gledelig

EHL ble omtalt som den store vekstvinneren på Sponsor Insight-konferansen denne uken.

Foto: Bjørn-Christian Roksvåg, nitten.no

- Svært gledelige nyheter, sier Thomas Hallem Kristiansen, kommersiell leder i Norsk Topphockey, til nitten.no.

Under Sponsor Insight-konferansen presenteres den mest omfattende rapporten om det norske sponsor- og eventmarkedet.

Ferske tall for for 2024 i norsk idrett viser at klubbene i Elitehockeyligaen økte sponsorinntektene med hele 16 prosent i fjor. På Ullevaal stadion ble EHL trukket frem som den store vekstvinneren blant lagidrettene.

- Total omsetning var på 154 millioner og plasserer oss som nummer tre totalt i norsk idrett bak fotball og håndball. Konkurransen der ute er stor, derfor smaker dette ekstra godt, sier Kristiansen.

‍Økt synlighet

Han er tre måneder unna å ha vært ansatt som kommersiell leder i Norsk Topphockey i tre år.

Sammen med Cato Cocozza jobber Kristiansen for å forvalte markeds- og medierettighetene til EHL på best mulig måte.

- Hva som ligger bak veksten er sammensatt, men jeg mener vi har gjort flere gode grep som både har styrket omdømmet vårt og gjort ligaen mer attraktiv for nye sponsorer, sier Kristiansen.

Han peker også på godt arbeid ute i klubbene, et godt samarbeid på tvers av ligaen, økt interesse for ligaen og økt geografisk spredning gjennom Narvik og Nidaros.

- Klubbene legger ned enormt med arbeid for å utvikle produktet sitt, både på arenaen for publikummet og for nettverket lokalt. Det jobbes godt med egne SoMe-ansvarlige som gjør idretten vår synlig på flere flater.

Gode TV-tall

Tidligere i høst skrev nitten.no om rekordstart på EHL-tribunene.

Tilskuersnittet etter de ti EHL-lagenes første hjemmekamp økte med nesten 15 prosent sammenlignet med åpningsrunden i fjor.

Etter 77 spilte kamper, og foran runden onsdag og torsdag denne uken, kunne EHL vise til en tilskuerøkning på 6,3 prosent.

Elitehockeyligaens snitt var da på 2046 tilskuere. Også rettighetshaveren merker at stadig flere ønsker å få med seg det som skjer på isen i Norge.

- Det har vært en knallsterk høst der interessen for hockey på TV 2 øker - for femte året på rad, sa Jonas Bariås, teamleder for hockeysatsingen hos TV 2, til nitten.no nylig.

- Når vi vet at TV-tallene fra TV 2 viser en stor vekst for første del av sesongen, må vi si oss veldig fornøyd, sier Kristiansen.

Kampens beste spillere

No items found.
No items found.
No items found.